Det skiljer en #riktighantverkare från andra hantverkare

Publicerad den 10 februari 2017

VD-BREV | Bästa #riktigahantverkare! Det finns många som vill kalla sig hantverkare, men betydligt färre som faktiskt lever upp till kraven för att vara en #riktighantverkare. Du som är med i Hantverkarna är en #riktighantverkare. Vet du varför?


Foto: Davide Gugliemo, Freeimages.com


Under januari kunde vi återigen höra om att hantverkstjänster toppar Konsumentverkets statistik för den kommunala konsumentvägledningen och Konsumentverkets vägledningstjänst. Vad statistiken inte säger något om är vad det är för typ av hantverkare kunderna anlitar. Är det en seriös hantverkare som är med i en branschorganisation eller en hantverksförening och därmed har en kvalitetspolicy att förhålla sig till eller är det en bönhasare?


Dina verktyg för att minimera risken för reklamationer är a) att skriva ordentliga avtal och b) att ha en löpande kommunikation med dina kunder. På hantverkarna.se finns en väldigt bra mall för avtal, Hantverkssformuläret. Använd den – och glöm inte att genom att du följer Hantverkarnas kvalitetspolicy garanteras dina kunder att du är en #riktighantverkare.


Som medlem i Hantverkarna ska du ha dokumenterad yrkesskicklighet. Det har du till exempel genom ett aktuellt yrkesbevis. Det kan vara ett gesällbrev eller ett betyg från en etablerad skola.


Genom att du har dessa yrkesbevis har du fått lära dig att utföra ditt hantverk fackmannamässigt med kvalitet som består.


Även om många hantverk utförs till stor del på samma vis som det har gjorts i århundraden, oavsett om det handlar om att sko en häst eller att förgylla en tavelram, kommer ny teknik och nya material att förhålla sig till. Det gör Hantverkarnas medlemmar. En #riktighantverkare väger också alltid in miljöaspekterna.


Sist, men inte minst, tar en #riktighantverkare reklamationer på allvar. Hur erfaren man än är kan det bli fel ibland. Den absolut viktigaste frågan att ställa till kunden då är: ”Vad krävs av mig för att du ska bli nöjd?” Det kan innebära att du inte får fullt betalt för just det jobbet, men också att du har en kund som känner att du tog tag i situationen och löste den. Och, som bekant, är det mer lönsamt med nöjda kunder än missnöjda.


Johan T Sterndal
VD


Ps. Du missar väl inte våra medlemsaktiviteter? Kalendariet på hemsidan är uppdaterat, bland annat med en ny Instagramkurs för nybörjare i mars och den alltid lika populära Fyrkryssningen i juni. Skynda att anmäla om du vill följa med! Platserna brukar gå åt snabbt.


Ps2. Du missar väl inte heller våra nya nätverk (eller Gillen som vi har valt att kalla dem)? Ta chansen att lära dig mer om olika ämnen inom sälj och marknad, ekonomi eller personal och träffa samtidigt andra #riktigahantverkare. Gå med i Gillena för att få inbjudningar till träffarna!


Ps3. Föreningar ute i landet, kontakta gärna kansliet på info@hantverkarna.se om ni vill att era medlemsevenemang ska ligga på hemsidan.

Lämna kommentarer

Ditt namn*

Din e-postadress*

Din kommentar*


Fält markerade med * är obligatoriska

Tipsa någon om sidan

Till e-post*

Ange e-postadressen till personen du vill tipsa om sidan

Ditt namn*

Din e-postadress*

Ditt meddelande

Fält markerade med * är obligatoriska

Fler artiklar