När snålheten bedrar visheten – eller hur man betalar för att få ett läckande tak

Publicerad den 7 april 2017

VD-BREV | Bästa hantverkare! Ordet hantverkare är inget jag tar lätt på. För mig har det en innebörd av kvalitet, kunskap och yrkesstolthet. Därför blir jag heligt förbannad när jag hör om de kringresande bönhasare som kallar sig hantverkare och som lämnar sina kunder med kaos och förödelse.


Foto: sanja_genero, freeimages.com


”Snålheten bedrar visheten” brukar man säga. Kanske är det därför så många fortfarande köper tjänster av de kringresande lurendrejare som säljer in sina tjänster med sockrade erbjudanden. Vad dessa kunder inte tänker på är att de, förutom att de löper en stor risk att få sin egendom förstörd till hög kostnad, bidrar till svartjobb och miljöförstöring.


Ibland kallar de sig takläggare. Andra gånger asfaltsläggare. Andra gånger något helt annat. Gemensamt för dem är att de lurar kunderna. Vi har alla läst och hört historier om villaägare som har fått sina uppfarter uppbrutna eller sommarstugeägare som får lägga presenningar över sina läckande tak efter att de kringresande skojarna har varit i farten.


Jag vägrar att benämna dem hantverkare, för det är ett ord jag reserverar för er som kan ert hantverk, som har yrkesbevis exempelvis i form av gesäll- eller mästarbrev, som inte tar emot svarta pengar och som lämnar byggavfallet till återvinning och inte i närmsta skogsdunge där det riskerar att förgifta både mark och vatten.


Vi har alla ett ansvar att påminna konsumenterna att de genom att anlita en #riktighantverkare kanske får en offert som har högre siffror än lurendrejarna, men i slutändan vinner:


  • Kunden själv – som har möjlighet att reklamera om denne inte är nöjd. En #riktighantverkare har yrkesbevis och tar reklamationer på allvar.
  • Samhället – en #riktighantverkare tar inte emot svarta pengar, utan betalar skatt och vita löner.
  • Naturen – en #riktighantverkare lämnar byggavfallet till återvinning och lämnar det inte i skogen.


Och kanske vinner kunden ännu mer, då arbetet sällan blir så billigt som bönhasaren utlovat, utan många gånger växer fakturan i kubik och både pengar och skojaren har försvunnit innan jobbet är klart. Och kvar står en, i värsta fall högt skuldsatt, kund med ett läckande tak och ingenstans att reklamera.


Tänk om kunden hade anlitat en #riktighantverkare från början!


Johan T Sterndal
VD

Lämna kommentarer

Ditt namn*

Din e-postadress*

Din kommentar*


Fält markerade med * är obligatoriska

Tipsa någon om sidan

Till e-post*

Ange e-postadressen till personen du vill tipsa om sidan

Ditt namn*

Din e-postadress*

Ditt meddelande

Fält markerade med * är obligatoriska

Fler artiklar