Hur du parerar kunder som tycker att du är för dyr

Publicerad den 30 juni 2017

VD-BREV | Bästa hantverkare! Får du någon gång höra av kunder att du är för dyr? Vad gör du då? Rycker på axlarna och tänker: ”Jaha, då får väl kunden anlita någon annan då, så får vi se hur bra det blir”? Eller argumenterar du för din sak?


Det kan vara svårt att veta vad man ska säga när kunden säger nej tack. Alla gånger säger inte kunden varför du väljs bort, men ha då modet att fråga varför. Säger kunden att du ligger högre i pris än vad dina konkurrenter gör, räta då på ryggen och berätta vad kunden får – och bidrar till – genom att anlita dig.


Oavsett om du är med i en branschorganisation eller en lokal hantverksförening ansluten till Hantverkarnas Riksorganisation ska du följa vår kvalitetspolicy. Jag vill därför bjuda på tre tunga argument som hjälper dig när kunden hellre vill anlita någon som inte är en #riktighantverkare.


Kunden: Du är för dyr.

Du: Den som du tänker anlita, har de dokumenterad yrkesskicklighet? Jag har gesällbrev/mästarbrev/annat yrkesbevis sedan X år. För att få det behöver man ha arbetat Y timmar och sedan avlägga prov. Du får alltså flera tusen timmar yrkesskicklighet och därmed större sannolikhet att jobbet blir rätt utfört i rätt tid och till rätt kostnad.


Kunden: Du är för dyr.

Du: Den du tänker anlita, vilken teknik/vilket material använder de? Jag använder tekniken Y/materialet Z, vilket behövs för att ta bäst hänsyn till miljön. Det kan bli några kronor dyrare än om jag använder någon annan teknik/något annat material, men du kan stå rakryggad inför dina barnbarn (befintliga eller kommande) och säga att du investerade i deras miljö.


Kunden: Du är för dyr.

Du: Den du tänker anlita, vad händer om du inte är nöjd? Jag tar reklamationer på allvar och är inte nöjd förrän du är nöjd.


Som medlem i Hantverkarna har du inte bara skyldigheter. Du har också förmåner. Du kan hyra semesterlägenheter på Gran Canaria, köpa bilar, böcker och försäkringar med rabatt. Du kan vara med i nätverk och träffar och möta andra hantverkare. För att bara nämna några förmåner. Nyligen har också styrelsen i Hantverksakademin beslutat att höja arvodet för handledare som tar emot skolans lärlingar – men bara för de handledare som är med i Stockholms Hantverksförening. Det ska helt enkelt löna sig lite extra att vara medlem. Här kan du läsa mer om våra förmåner.


Nu tar VD-brevet lite sommarsemester, men kansliet är öppet hela sommaren. Vi hörs igen i slutet av augusti.


Johan T Sterndal

VD


Lämna kommentarer

Ditt namn*

Din e-postadress*

Din kommentar*


Fält markerade med * är obligatoriska

Tipsa någon om sidan

Till e-post*

Ange e-postadressen till personen du vill tipsa om sidan

Ditt namn*

Din e-postadress*

Ditt meddelande

Fält markerade med * är obligatoriska

Fler artiklar