Modernisering av regler för varumärken och företagsnamn föreslås

Publicerad den 14 juni 2018

AKTUELLT | Reglerna om varumärken och företagsnamn ska moderniseras och förenklas. Det föreslår regeringen i en proposition som innebär att den svenska varumärkeslagen anpassas till nya EU-regler.


Regeringen föreslår att en ny lag om företagsnamn ska ersätta den nuvarande firmalagen, som är mer än 40 år gammal. Moderniseringen av lagstiftningen gör det lättare att förstå och tillämpa reglerna, något som enligt propositionen kommer att leda till kostnadsbesparingar för företagen.


– Svenska företag ska kunna konkurrera på en global marknad. Därför behöver reglerna om varumärken vara enkla, förutsägbara och rättssäkra. Nu moderniserar och förenklar regeringen lagstiftningen, säger biträdande justitieminister Heléne Fritzon.


Förslagen innebär att den svenska varumärkeslagen anpassas till nya EU-regler. Det förenklar för företagen som bedriver verksamhet inom EU och skapar förutsättningar för ökad export. Lagen blir också mer teknikneutral, vilket underlättar registreringen av nya märkestyper, till exempel animerade varumärken.


Varumärken måste skyddas för att behålla sitt värde. Regeringen föreslår därför att varumärkesskyddet stärks så att det blir möjligt för tullen att stoppa varor som passerar landet även om de inte ska säljas på den svenska marknaden (s.k. transit). Det ökar möjligheterna att bekämpa olaglig handel med varumärkesförfalskningar.


Lagstiftningen föreslås träda i kraft den 1 januari 2019.

Lämna kommentarer

Ditt namn*

Din e-postadress*

Din kommentar*


Fält markerade med * är obligatoriska

Tipsa någon om sidan

Till e-post*

Ange e-postadressen till personen du vill tipsa om sidan

Ditt namn*

Din e-postadress*

Ditt meddelande

Fält markerade med * är obligatoriska

Fler artiklar