Unga hantverkare prisade på Hantverkets Nobelkväll

Publicerad den 6 november 2013

108 gesäller och 20 mästare tog emot sina yrkesbevis vid Hantverkets egen Nobelkväll den 6 november. Ceremonin i Blå hallen i Stockholms stadshus har en anrik tradition och arrangeras i samarbete mellan Stockholms Hantverksförening och Företagarna Stockholms stad. Hundratals anhöriga och yrkesrepresentanter fanns med när en ny generation skickliga hantverkare tog sina steg ut i jobb och företagsamhet.

Gesäll- och mästarbrevsutdelningen är årets stora händelse för hantverket i Stockholm. För att erhålla gesällbrev krävs en stor teoretisk och praktisk kunskap samt ett godkänt gesällprov.  I år tog 110 gesäller emot sina gesällbrev. Bland yrkena fanns låssmeder, skräddare och sadelmakare.

För mästarbrev krävs ”skicklighet och erfarenhet”, med särskilda bestämmelser för varje yrke. I år tog 20 mästare emot sina mästarbrev. Bland yrkena fanns målare, gitarrbyggare och charkuterister.

- Det är fantastiskt att få se all den yrkeskunskap och kompetens som gesällerna och mästarna besitter, sade Chris Heister, landshövding i Stockholms län och årets gesäll- och mästarbrevsutdelare.

Under kvällen utdelades stipendiet Årets gesäll till konstbrodösen Ane Løser. Stipendiet om 20 000 kronor ska användas för gesällens vidareutbildning inom hantverket. Priset utdelas varje år i samarbete mellan Hantverkarna Stockholm och Företagarna Stockholms stad.

- Det är en stor ära att ha tilldelats utmärkelsen Årets gesäll, sade konstbrodösen Ane Løser. Stipendiesumman kommer att komma väl till pass under studier vid Royal School of Needlework i London.

- Gesällbrevet är kvittot på att en hantverkare har den yrkeskunskap som respektive bransch kräver och markerar övergången in i företagsamhet för många, sade Mats Arenander, vice ordförande Företagarna Stockholms stad.

- Efterfrågan på hantverkare är stor och den kommer att öka i framtiden, sade Johan T. Sterndal, VD Stockholms Hantverksförening. Hur hade samhället sett ut utan alla riktiga hantverkare? Gesäll- och mästarbreven ger hantverkarna ett tydligt kvitto på deras kunskap och kvalitet.

Läs mer om Årets gesäll, konstbrodösen Ane Løser, på hennes hemsida: www.aneloser.com

Johan T. Sterndal
VD Stockholms Hantverksförening
E-post: johan.sterndal@hantverkarna.se

Övrig presskontakt
Johan Hjelm
Kommunikationschef Stockholms Hantverksförening
E-post: johan.hjelm@hantverkarna.se

Gesäll- och Mästarbrevsutdelningen
Sedan 1951 har utdelningen av gesäll- och mästarbrev skett i Blå Hallen i Stockholms stadshus. Gesäll- och Mästarbrevsutdelningen är ett samarrangemang mellan Stockholms Hantverksförening och Företagarna Stockholms stad.