Unga hantverkskvinnor tilldelas stipendium

Publicerad den 5 december 2013

Reparationsskomakaren Emelie Bergman och möbelkonservatorn Ida Haag har tilldelats Tandläkare Elma Levins minnesfonds stipendium för 2013. Stipendiet delas ut årligen av Stockholms Hantverksförening till unga kvinnor som vill vidareutveckla sin hantverkskompetens. I år får vardera stipendiat 26 500 SEK.

- Stipendiet tilldelas Emelie Bergman och Ida Haag för att stödja deras fortsatta hantverksvandring, säger Stefan Fritzdorf, ordförande Stockholms Hantverksförening.

Stipendiet delades ut vid en ceremoni i Hantverksföreningens lokaler i Blåsut torsdagen den 5 december.

- Jag vill verka för att förbättra kunskapen om skor och skomakeri, så att vi kan få ett slut på ”slit- och slängsamhället”, säger Emelie Bergman, reparationsskomakare och Elma Levinstipendiat 2013.

- Stipendiet gör att jag kan studera möbelkonserveringstekniker i Holland, säger Ida Haag, blivande möbelkonservator och Elma Levinstipendiat 2013. Som avslutning på min utbildning har jag nu möjligheten att praktisera på en verkstad i Amsterdam.

Kontakta presskontakt Johan Hjelm för mer information och bilder från stipendieutdelningen. Tel. 070-780 28 10, e-post johan.hjelm@hantverkarna.se.

Johan T. Sterndal
VD Stockholms Hantverksförening
E-post: johan.sterndal@hantverkarna.se

Övrig presskontakt
Johan Hjelm
Kommunikationschef Stockholms Hantverksförening
E-post: johan.hjelm@hantverkarna.se

Tandläkare Elma Levins stipendiefond
Tandläkare Elma Levins minnesfond är en stipendiefond som administreras av Stockholms Hantverksförening och årligen delar ut två stipendier. Fonden riktar sig till kvinnliga hantverkare, som vill vidareutveckla sin kompetens och på så vis öka sina möjligheter till försörjning inom yrket. Verksamma inom traditionella hantverksyrken där det råder kompetensbrist prioriteras. Beloppen som delas ut beror på fondens avkastning.

Stockholms Hantverksförening
Stockholms Hantverksförening är hantverkarnas näringslivsorganisation i Stockholm. Organisationen arbetar för att statusen och villkoren för hantverket och hantverkarna ska förbättras. Stockholms Hantverksförening samlar hantverkare från samtliga hantverksbranscher.