Tydlighet gynnar dig och din hantverkare

Publicerad den 29 januari 2014

Hantverket är på frammarsch i Sverige. Sedan ROT-avdraget infördes har tusentals nya jobb skapats och branschen börjat saneras från oseriösa aktörer. Dessvärre riktas fortfarande många klagomål mot hantverkare. För att komma till rätta med detta måste konsumenter sluta anlita fuskbyggare och hantverkare bli tydligare i sin kommunikation. Det tjänar alla på.


- Det finns två förklaringar till det höga antalet klagomål på konsumenttjänster. Dels för att konsumenter fortsätter att anlita fuskbyggare och andra oseriösa aktörer och dels för att konsumenter och hantverkare inte är tydliga i sin kommunikation med varandra, säger Johan T. Sterndal, VD Hantverkarna.

- Som konsument ska man alltid vara noggrann med att kontrollera vem man anlitar. Den som erbjuder halva priset för en tjänst jämfört med priset hos en fackman riskerar att vara en bluffmakare. Anlitar man en sådan aktör får man med stor sannolikhet problem med sin beställning, säger Johan T. Sterndal, VD Hantverkarna.

Enligt Konsumentverket handlar klagomålen på hantverkstjänster många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller blev inte utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

- Den här typen av otydlighet i kommunikationen mellan utförare och beställare är ofta orsaken till många problem, säger Johan T. Sterndal, VD Hantverkarna.

- När det handlar om en så viktigt fråga som hantverkstjänster är det viktigt att båda parter kommer överens om vad som ska utföras innan arbetet sätter igång. Vår organisation råder alltid medlemmarna att utfärda skriftliga offerter för att minimera eventuella oklarheter i kommunikationen med konsumenten. Det tjänar alla på, säger Johan T. Sterndal, VD Hantverkarna.

Hantverkarna rekommenderar sina medlemmar att följa Konsumentverkets ”Tips till dig som är hantverkare”, som kan laddas ner från Konsumentverkets hemsida. Vi rekommenderar även konsumenter att gå in på Konsumentverkets hemsida och ladda ner broschyren ”Tips till dig som ska anlita hantverkare”.

Hantverkarna
Hantverkarna är Sveriges största näringslivsorganisation för hantverksföretagare. Organisationen består av seriösa hantverkare som följer gemensamma krav på seriositet och kvalitet och som tar reklamationer på allvar.

Organisationens medlems- och kvalitetspolicy kan läsas på www.hantverkarna.se. Konsumenter som tröttnat på fuskbyggare och andra bluffmakare hittar organisationens medlemssamling av riktiga hantverkare på www.sokhantverkare.com.

Läs mer på www.hantverkarna.se

Kontaktperson
Johan T. Sterndal
VD Hantverkarna
Tel: 070-642 64 43
E-post: johan.sterndal@hantverkarna.se


Övrig presskontakt
Johan Hjelm
Kommunikationschef Hantverkarna
Tel: 070-780 28 10
E-post: johan.hjelm@hantverkarna.se



 

Lämna kommentarer

Ditt namn*

Din e-postadress*

Din kommentar*


Fält markerade med * är obligatoriska

Tipsa någon om sidan

Till e-post*

Ange e-postadressen till personen du vill tipsa om sidan

Ditt namn*

Din e-postadress*

Ditt meddelande

Fält markerade med * är obligatoriska

Fler artiklar